Een liefdadigheids instelling
De vraag werd mij door de van oorsprong Duitse T. F. gevraagd:
Hoe zie ik er voor jou uit?
Als een liefdadigheidsinstelling?
Of eigenlijk meer: zie ik er voor jou soms uit als een stichting die zich bezig houdt met liefdadigheid?
Toevallig merk ik bij mezelf dat ik me regelmatig inzet voor liefdadigheid en zeker niet in de zin: waarbij ik hulp bied om mijzelf direct in materiële zin te gaan verrijken.
Het is zoals het liedje verteld: Elke regel is gemaakt met een reden.
Maar die reden kan natuurlijk goed of kwaad vertegenwoordigen.
De Duitse onderzoeker Bert Hellingen stond bekend omdat hij zich veel bezig heeft willen houden met de gevolgen van een lastige opstellingen van mensen.
Waarom waren opstellingen die mensen vaak in zich mee droegen eigenlijk vaak van een groot belang? En hoe konden die opstellingen ontstaan?
Heb jij je dit eigenlijk nooit eens af willen vragen?
Ik heb dit dus wel willen onderzoeken.
En ik kwam toen vele dingen op het spoor.
HELAAS MIJN GROTE WANTROUWEN
Wanneer iemand geen goede en echt betrouwbare bedoelingen met zijn medemens zal hebben, dan zal men zich zeker af mogen vragen of men hier werkelijk goed aan zal doen.
Eens werd ik benaderd door een man die mij wilde vertellen dat ik vele jaren geleden echt geen EUR500,- verloren zou hebben, maar dat ik met die investering juist heel erg rijk was geworden en op dat moment zelfs een bedrag van EUR 23 000 zou bezitten
Na vele pogingen van de man om geld op mijn rekening te storten, bemerkte ik dat het keer op keer niet wilde lukken. Ik kreeg hierdoor grote vraagtekens. Kon ik de man werkelijk wel in vertrouwen nemen?
Na toen eveneens vele pogingen om geld naar een account van mij over te willen gaan maken, bleek het werkelijk geen enkele keer echt te lukken.
machteloos
Toen voelde ik mezelf ineens echt machteloos.
Ik was werkelijk heel erg blij gemaakt, met het idee dat ik het geld ook werkelijk in handen kon krijgen.
En ik vroeg me af of dat ook werkelijk mogelijk was.
Ik concludeerde: Ja natuurlijk!
Maar waarom deed hij het dan niet gewoon met slechts een klein bedrag op mijn bankaccount storten zodat ik in ieder geval naar mijn vrouw kon gaan?
NOG STEEDS WIL IK GELOVEN IN HET GOEDE VAN DE MENS
NIET HET KWADE, MAAR HET WERKELIJK GOEDE
LAAT DAAROM AL MIJN WANTROUWEN VERDWIJNEN
ZODAT IK KAN GELOVEN IN DAT WAT MIJ WERKELIJK TOE MAG KOMEN
Ik geloof dus nog steeds niet dat er werkelijk echt slechte mensen bestaan en dat wilde ik met onderstaand voorbeeld heel graag duidelijk maken met een zeer extreem voorbeeld.
MSA charitable institution
The question was asked by Thomas Fisscher, who is of German origin:
What do I look like to you?
As a charity?
Or rather: do I sometimes look to you like a foundation that is involved in charity?
Coincidentally, I notice in myself that I regularly commit myself to charity and certainly not in the sense: where I offer help to immediately enrich myself in a material sense.
It's like the song says: Every line is made for a reason.
But that reason can, of course, represent good or evil.
The German researcher Bert Hellingen was known for wanting to deal a lot with the consequences of difficult attitudes of people.
Why were constellations that people often carried in with them often of great importance? And how could those constellations come about?
Have you never really wanted to ask yourself this?
So I wanted to investigate this.
And then I discovered many things.
SORRY MY GREAT DISTRUST
When someone will not have good and really reliable intentions for his fellow man, then one will certainly be allowed to wonder whether one will really do good about this.
Once I was approached by a man who wanted to tell me that many years ago I really wouldn't have lost EUR 500,- , but that with that investment I would have become very rich and at that time would even own an amount of EUR 23,000.
After many attempts by the man to deposit money into my account, I noticed that it would not work again and again. This gave me big question marks. Could I really confide in the man?
After many attempts to transfer money to a Binance or Coinbase account, this also turned out not to work.
powerless
Then all of a sudden I felt really helpless.
I was really very happy, with the idea that I could actually get my hands on the money.
And I wondered if that was really possible.
I concluded: Yes of course!
But why didn't he just deposit it into my bank account with just a small amount so that I could at least go to my wife?
I STILL WANT TO BELIEVE IN THE GOOD OF MAN
NOT THE EVIL, BUT THE REALLY GOOD
THEREFORE, LET ALL MY DIStrust DISAPPEAR
SO I CAN BELIEVE IN THAT WHAT CAN REALLY BECOME ME
So I still don't believe that there really are really bad people and I really wanted to make that clear with the example below with a very extreme example.
JOSE RIZAL
En dan was er eens een man die zich bezig heeft willen houden met de vraag: Waarom moest zijn volk in armoede leven en waarom was zijn land een vallend en leeg geroofd volk?
Dit was dus een hele bijzondere Filipijn met de naam Jose Rizal.
Vrijwel op iedere school kun je een afbeelding in de Filipijnen kan je een afbeelding van deze man zien of zelfs een beeld van hem op het schoolplein deze man was aanvankelijk een beeldend kunstenaar Hij wilde de mensen de wereld mooier maken en iets voor zijn land betekenen Hij werd in grote liefde ontvangen binnen heel Europa behalve in Nederland niet en dat was dus in Nederland. Ik heb nooit vernomen dat hij in Nederland is geweest en dat terwijl hijer zeker door heen moet zijn gereisd.
OVERAL GEPREZEN, BEHALVE IN NEDERLAND
Ja, overal prezen mensen Jose Rizal, in Duitsland, Frankrijk Belgie of Engeland, maar nergens las ik dat hij ook in Nederland werd geprezen. In Londen kreeg hij van zijn gastheer zelfs een prachtig atelier met daar ook nog eens 3 modellen bij die zijn eigen dochters werden. Dit waren dus de 3 dochters van zijn gastheer met de naam Beckett. Zij hielden alle drie van de kunstenaar en in het bijzonder de oudste dochter Gertrude. Zij was zelfs van mening dat Jose Rizal, haar prins op het witte paard zou zijn geweest en wilde dolgraag met hem gaan trouwen.
Dit werd voor Gertrude helaas niet de realiteit en Jose Rizal vertrok toen weer van Londen naar Parijs. De achtervolging van Gertrude naar Parijs, werd toen eigenlijk een schande van de familie Beckett.
Een Iers neefje genaamd Samuel Beckett, vernam ook van deze geschiedenis in zijn familie en wilde graag op onderzoek uitgaan. Hij wilde naar Parijs gaan om hier een verhaal te willen gaan schrijven over HOOP, GELOOF en ARMOEDE. Om zich goed te kunnen verplaatsen verplaatste hij zich een jaar lang tussen de allerarmste mensen ( clochards) in de wereldstad Parijs. Dit boek kreeg de titel WACHTEN OP GODOTH en maakte hem gelijk wereld beroemd.
Spanje was dus het land die de Filipijnen tot slaven hadden gemaakt. zij hebben Jose Rizal uiteindelijk door chantage met zijn familie weer naar de Filippijnen gelokt en daar is hij is toen door de Spanjaarden ter dood veroordeeld.
JOSE RIZAL
And then there was once a man who wanted to ask himself the question: Why did his people have to live in poverty, and why was his country a falling and empty looted people?
So this was a very special Filipino with the name Jose Rizal.
You can see a picture of this man in almost every school in the Philippines you can see a picture of this man or even a picture of him in the schoolyard this man was originally a visual artist He wanted people to make the world a better place and mean something to his country He was received with great love throughout Europe except in the Netherlands not and that was in the Netherlands. I never heard that he has been to the Netherlands and that while he must have traveled through it.
EVERYWHERE PRAISED, BUT NOT IN THE NETHERLANDS
Yes, everywhere people praised Jose Rizal, in Germany, France, Belgium or England, but nowhere did I read that he was also praised in the Netherlands. In London, his host even gave him a beautiful studio with 3 models who were his own daughters. So 3 daughters of his host named Beckett. All three loved the artist and especially the eldest daughter Gertrude. She even believed that Jose Rizal was her prince on the white horse, would have been eager to marry him.
Unfortunately, this did not become reality for Gertrude and Jose Rizal then left London for Paris again.
Gertrude's pursuit to Paris actually became a disgrace to the Beckett family.
An Irish nephew named Samuel Beckett also learned of this history in his family and was eager to investigate. He wanted to go to Paris to write a story about HOPE, FAITH and POVERTY. In order to be able to move around properly, he moved for a year among the very poorest people (clochards) in the metropolis of Paris. This book was titled WAITING FOR GODOTH and immediately made him world famous.
So Spain was the country that enslaved the Philippines. they eventually lured Jose Rizal back to the Philippines with his family by blackmail and there he was sentenced to death by the Spaniards.
BERT HELLINGER
Anton Hellinger (16 december 1925 – 19 september 2019
bekend als Bert Hellinger, was een Duitse psychotherapeut geassocieerd met een therapeutische methode
Vooral is hij bekend geworden met zijn familieopstellingen en systeemopstellingen.
In de afgelopen jaren evolueerde zijn werk voorbij deze formaten naar wat hij Movements of the Spirit-Mind noemde. Enkele duizenden beroepsbeoefenaars wereldwijd, beïnvloed door Hellinger, maar hem niet noodzakelijk volgen, zijn oorspronkelijke inzichten blijven toepassen en aanpassen aan een breed scala van persoonlijke, organisatorische en politieke toepassingen.
Leven
Anton Hellinger werd in 1925 geboren in een katholiek gezin in Leimen, Baden, Duitsland. Hellinger verklaarde dat zijn ouders "een bepaalde vorm van katholiek geloof voorzag het hele gezin van immuniteit tegen het geloven in de verdraaiingen van het nationaal-socialisme.
Op 10-jarige leeftijd verliet hij zijn familie om naar een katholieke klooster-school te gaan, gerund door de Orde van de Jezuïeten, waarin hij later werd gewijd. en dat stuurde hem als missionaris naar Zuid-Afrika.
De plaatselijke Hitlerjugendorganisatie probeerde zonder succes de tiener Bert Hellinger te rekruteren. Dit resulteerde in zijn classificatie als 'verdacht van een vijand van het volk' In 1942 werd Hellinger ingelijfd bij het Duitse leger. Hij zag gevechten aan het westfront. In 1945 werd hij gevangengenomen en opgesloten in een geallieerde krijgsgevangene. kamp in België. Na te zijn ontsnapt uit de P.O.W. kamp, ging Hellinger terug naar Duitsland. Hellinger trad toe tot de jezuïeten (Society of Jesus), een katholieke religieuze orde, het nemen van de religieuze naam Suitbert, dat is de bron van zijn voornaam "Bert". Hij studeerde filosofie en theologie aan de universiteit van Würzburg op weg naar zijn priesterwijding. In het begin van de jaren vijftig werd hij naar Zuid-Afrika gestuurd, waar hij werd toegewezen als zendeling bij de Zoeloes. Daar vervolgde hij zijn studie aan de Universiteit van Pietermaritzburg en de Universiteit van Zuid-Afrika waar hij een B.A. en een universitair onderwijsdiploma, dat hem het recht gaf om les te geven op openbare middelbare scholen.
Hellinger woonde 16 jaar in Zuid-Afrika.
Gedurende deze jaren was hij pastoor, leraar en tenslotte als directeur van een grote school. Hij had ook de administratieve verantwoordelijkheid voor het hele diocesane district met 150 scholen. Hij sprak vloeiend de Zulu-taal, nam deel aan Zulu-rituelen en kreeg waardering voor het Zulu-wereldbeeld. Zijn deelname aan een reeks interraciale, oecumenische training in groepsdynamica onder leiding van Anglicaanse geestelijken in Zuid-Afrika. in het begin van de jaren zestig legde hij de basis voor zijn vertrek uit het katholieke priesterschap. Vanuit zijn oogpunt werkten de trainers vanuit een fenomenologische oriëntatie
-- ze waren bezig met het herkennen van wat essentieel is van alle aanwezige diversiteit, zonder intentie, zonder angst, zonder vooroordelen, puur vertrouwend op wat verschijnt. Hij was diep onder de indruk van de manier waarop hun methoden lieten zien dat tegenstellingen door wederzijds respect met elkaar verzoend konden worden. Het begin van zijn interesse in fenomenologie viel samen met de zich ontvouwende ontbinding van zijn geloften aan het priesterschap. Hellinger vertelde hoe een van de trainers aan de groep vroeg: "Wat is belangrijker voor jou, je idealen of mensen?
Welke zou je voor de ander opofferen?" Dit was voor hem niet alleen een filosofisch raadsel. Hij was zeer gevoelig voor de manier waarop het naziregime mensen opofferde in dienst van idealen. Hij zei: "In zekere zin heeft de vraag mijn leven veranderd. Een fundamentele oriëntatie op mensen heeft sindsdien al mijn werk gevormd." Nadat hij het priesterschap had verlaten, ontmoette hij zijn eerste vrouw, Herta, en trouwde, kort na zijn terugkeer in Duitsland.
Begin jaren zeventig bracht hij een aantal jaren door in Wenen om een klassieke cursus te volgen in psychoanalyse aan de Wiener Arbeitskreis für Tiefenpsychologie (Weense vereniging voor dieptepsychologie). Hij voltooide zijn opleiding aan de Münchner Arbeitsgemeinschaft für Psychoanalyse (München Psychoanalytic Training Institute) en werd aanvaard als praktiserend lid van hun beroepsvereniging.
In 1973 verliet hij Duitsland voor de tweede keer en reisde naar de Verenigde Staten 9 maanden te worden opgeleid door Arthur Janov. Er waren veel belangrijke invloeden die zijn benadering vormden. Een van de belangrijkste was Eric Berne en Transactionele Analyse. Toen hij bijna 70 was, had hij zijn inzichten en aanpak niet gedocumenteerd en ook geen studenten getraind om zijn methoden voort te zetten. Hij stemde ermee in dat de Duitse psychiater Gunthard Weber een reeks workshop-transcripties zou opnemen en bewerken. Weber publiceerde het boek zelf in 1993 onder de titel Zweierlei Glück [Grillig Geluk; oftewel Tweede Kans]. In 2017 heeft dit boek zijn 18e druk gehad. Met ingang van 2018 had Hellinger meer dan 90 boeken gepubliceerd, 70 daarvan staan in de catalogus van de Duitse Nationale Bibliotheek (Deutsche National-Bibliothek, Leipzig). Ongeveer de helft van zijn publicaties zijn documentaires over zijn familieopstellingswerk, opnieuw als workshoptranscripties.
De andere helft prent zijn filosofie. Hellinger reisde veel en gaf lezingen, workshops, en trainingen in heel Europa, de Verenigde Staten, Centraal,
en Zuid-Amerika, Rusland, China en Japan. Hellinger heeft een aantal potentiële collega's van zich vervreemd en aanhangers door zijn eigenzinnige gedrag, zoals het maken van ingrijpende uitspraken die complexe problemen herleidden tot enkele grondoorzaken of zijn manier om klanten soms op een bijtende,
autoritaire toon. Veel beoefenaars distantiëren zich van de grondlegger van de methode. Vele anderen zetten hun vereniging voort en integreerden de verdere ontwikkelingen in hun eigen praktijk. Tot aan zijn dood op 19 september 2019 exploiteerde Hellinger de Hellinger School met zijn tweede vrouw, Maria Sophie Hellinger.
BERT HELLINGER
Anton Hellinger (16 December 1925 – 19 September 2019
known as Bert Hellinger, was a German psychotherapist associated with a therapeutic method
Best known as Family Constellations and Systemic Constellations.
In recent years, his work evolved beyond these formats into what he called Movements of the Spirit-Mind. Several thousand professional practitioners worldwide, influenced by Hellinger, but not necessarily following him, continue to apply and adapt his original insights to a broad range of personal,
organizational and political applications.
Life
Anton Hellinger was born into a Catholic family in Leimen, Baden, Germany, in 1925. Hellinger stated that his parents' "particular form of Catholic faith provided the entire family with immunity against believing the distortions of National Socialism.
At age 10, he left his family to attend a Catholic convent school run by the Order of the Jesuits in which he was later ordained and that sent him to South Africa as a missionary.
The local Hitler Youth Organization tried without success to recruit the teenage Bert Hellinger. This resulted in his being classified as 'Suspected of Being an Enemy of the People' In 1942, Hellinger was conscripted into the German army. He saw combat on the Western front. In 1945, he was captured and imprisoned in an Allied P.O.W. camp in Belgium. After escaping from the P.O.W. camp, Hellinger made his way back to Germany. Hellinger entered the Jesuits (Society of Jesus), a Catholic religious order, taking the religious name Suitbert, which is the source of his first name "Bert". He studied philosophy and theology at the University of Würzburg en route to his ordination as a priest. In the early 1950s, he was dispatched to South Africa where he was assigned to be a missionary to the Zulus. There he continued his studies at the University of Pietermaritzburg and the University of South Africa where he received a B.A. and a University Education Diploma, which entitled him to teach at public high schools.
Hellinger lived in South Africa for 16 years.
During these years he served as a parish priest, teacher and, finally, as headmaster of a large school. He also had administrative responsibility for the entire diocesan district containing 150 schools. He became fluent in the Zulu language, participated in Zulu rituals, and gained an appreciation for the Zulu worldview. His participation in a series of interracial, ecumenical training in group dynamics led by Anglican clergy in South Africa. In the early 1960s laid the groundwork for his leaving the Catholic priesthood. From his point of view, the trainers worked from a phenomenological orientation
-- they were concerned with recognizing what is essential out of all the diversity present, without intention, without fear, without preconceptions, relying purely on what appears. He was deeply impressed by the way their methods showed it was possible for opposites to become reconciled through mutual respect.
The beginning of his interest in phenomenology coincided with the unfolding dissolution of his vows to the priesthood. Hellinger told how one of the trainers asked the group, "What is more important to you, your ideals or people?
Which would you sacrifice for the other?"
This was not merely a philosophical riddle to him. He was acutely sensitive to how the Nazi regime sacrificed human beings in service of ideals. He said, "In a sense, the question changed my life.
A fundamental orientation toward people has shaped all my work since."
After leaving the priesthood, he met his first wife,
Herta, and was married, shortly after returning to Germany.
He spent several years in the early 1970s in Vienna training in a classical course
in psychoanalysis at the Wiener Arbeitskreis für Tiefenpsychologie (Viennese Association for Depth Psychology). He completed his training at the Münchner Arbeitsgemeinschaft für Psychoanalyse (Munich Psychoanalytic Training Institute) and was accepted as a practicing member of their professional association.
In 1973, he left Germany for a second time and traveled to the United States
to be trained for 9 months by Arthur Janov. There were many important influences that shaped his approach. One of the most significant was Eric Berne and Transactional Analysis. Nearing age 70, he had neither documented his insights and approach nor trained students to carry on his methods. He agreed for German psychiatrist Gunthard Weber to record and edit a series of workshop transcripts. Weber published the book himself in 1993 under the title Zweierlei Glück [Capricious Good Fortune; aka Second Chance]. In 2017 this book had its 18th edition. As of 2018 Hellinger had published more than 90 books, 70 of them listed in the catalog of the German National Library (Deutsche National-Bibliothek, Leipzig). About half his publishing's are documentaries on his family constellation work, again as workshop transcripts. The other half presents his philosophy. Hellinger traveled widely, delivering lectures, workshops, and training courses throughout Europe, the United States, Central,
and South America, Russia, China, and Japan. Hellinger alienated some potential colleagues and supporters by his idiosyncratic behavior, such as making sweeping statements that reduced complex issues to single root causes
or his manner of sometimes addressing clients in a caustic, authoritarian tone. Many practitioners distance themselves from the method's founding figure.
Many others continued their association, integrating the further developments into their own practices. Until his death on 19 September 2019, Hellinger operated the Hellinger School with his second wife, Maria Sophie Hellinger.
De wereld anders zien
Judith Hemming helpt mensen hun heden te helen door het verleden aan te pakken. Ze praat met Aleksandra Shymina.
Je bent een leidende begeleider van systemische familieopstellingen. Wat zijn ze?
Na de Tweede Wereldoorlog merkte de Duitse psychotherapeut Bert Hellinger dat de kinderen en kleinkinderen van daders dezelfde problemen hadden als de kinderen en kleinkinderen van slachtoffers. Hij begon in te zien dat collectieve geschiedenis net zo belangrijk is als persoonlijke geschiedenis en dat we in deze veel bredere context over genezing moeten nadenken.
Hij ontwierp systemische familieopstellingen als een manier om een probleem in zijn breedste dimensies in kaart te brengen, zodat mensen een weg vooruit kunnen vinden.
Hoewel we de neiging hebben om onszelf als individuen te zien,
is ons leven diep verankerd in onze context.
De meest krachtige context is het gezin. Andere omvatten nationaliteit, religie en collectieve loyaliteit.
Menselijke systemen werken het beste als iedereen een gerespecteerde plek krijgt. Als mensen geen plek hebben waar ze bij horen en zich niet opgenomen en gerespecteerd voelen, schaadt dit iedereen binnen het systeem. Dingen kunnen een soort dynamisch helende evenwicht vinden, wanneer iedereen een plaats heeft en iedereen wordt gerespecteerd.
Op praktisch niveau boeken mensen om naar een workshop te komen.
Ze brengen een probleem.
Ze kiezen andere deelnemers aan de workshop om de elementen – mensen, groepen of concepten – van het patroon waarin ze zijn ingebed te vertegenwoordigen.
Hierdoor ontdekken ze hoe ze de situatie anders zouden kunnen zien of anders zouden kunnen handelen om zich in harmonie te voelen met dingen zoals ze zijn echt.
Iedereen in de cirkel wordt bij het proces betrokken. Een familieopstelling duurt ongeveer een uur, maar voor de persoon die het probleem heeft gebracht, kan het zich jarenlang blijven ontwikkelen. Mensen vinden een hele herwaardering van hun plaats in de wereld.
Seeing the world differently
Judith Hemming helps people to heal their present through addressing the past. She talks to Aleksandra Shymina.
You are a leading facilitator of systemic family constellations. What are they?
After World War II, the German psychotherapist Bert Hellinger noticed that the children and grandchildren of perpetrators were having the same set of difficulties as the children and grandchildren of victims. He began to see that collective history is as important as personal history and that we have to think about healing in this much wider context.
He originated systemic family constellations as a way of mapping an issue in its widest dimensions so that people can find a way forward.
Although we tend to think of ourselves as individuals,
our lives are deeply embedded in our context.
The most powerful context is the family. Others include nationality, religion and collective loyalties.
Human systems work best when everybody is given a respected place. If people do not have a belonging place, and do not feel included and respected, this damages everybody within the system. Things can find some kind of dynamic healing equilibrium, when everybody has a place and everybody is respected.
On a practical level, people book to come to a workshop.
They bring an issue.
They choose other participants in the workshop to represent the elements – people, groups or concepts – of the pattern they are embedded in.
Through this they find out how they could see the situation differently or act differently so as to feel in harmony with things as they really are.
Everybody in the circle is involved in the process.
A family constellation lasts about an hour, but it can go on unfolding for the person who brought the issue over many years. People find a whole re-evaluation of their place in the world.
Maak jouw eigen website met JouwWeb