Farizeeën

Pharisees

Het woord Farizeeën komt veel voor in de Bijbel. Het heeft een belangrijke betekenis omdat ze altijd in strijd met Jezus Christus willen gaan. Een reden voor mij om er iets meer over te willen weten.

The word Pharisees is very common in the Bible. It has an important meaning because they always want to go contrary to Jesus Christ. A reason for me to want to know more about it.

Farizeeën 

Jezus wordt opnieuw op de proef gesteld door satan (Mat 4:3) maar dan in de leer van de farizeeers en de sadduceeers (Mat 16:1-16) Ze zeggen: Geef een teken uit de Hemel! Antwoord Jezus: Jullie zeggen wanneer ‘savonds de lucht rood is dat het mooi weer wordt en dat wanneer ’s morgens de lucht rood is het slecht weer wordt.

Jullie krijgen dat niet van mij. Het enige dat ik jullie geef is het erhaal van Jonas en Hij keerde hen (satan- Mattheus 4:10)  de rug toe. Vertrouw op Jezus – zie mat 16:8 en onthoudt maar hoe 5 broden 5000 mensen te eten konden geven en dat 7 broden 4000 mensen te eten konden geven.

Pharisees

Jesus is again tested by Satan (like Mat 4: 3) but then in the teachings of the Pharisees and the Sadducees (Mat 16: 1-16) They say: "Give a sign from Heaven!" And Jesus answered: "You say when in the evening the sky is red that the weather is nice and if the sky is red in the morning the weather turns bad. You will not get that from me. The only thing I will  give you is the story of Jonah and He turned his back on them (Satan Matthew 4:10). Trust Jesus - see Mat 16: 8 and remember how 5 loaves could feed 5,000 people and that 7 loaves could feed 4,000 people.

 

BEWIJS MATTHEUS 19

Vraag van Farizeeers aan Jezus: Mag een man zomaar scheiden? Antwoord Jezus: Een doel van Liefde ( God) is dat 1 man +1 vrouw = 1 en daarom trouwen ze. Maar de mens wil altijd zijn eigen zin doen. Redenen van scheiden kunnen zijn:

1)       De 1e vrouw had gemeenschap met een ander

2)       Afwijking bij de geboorte. (Mattheus 19:8-12)

3)       Inzicht van God gekregen (breder inzicht)

4)       Scheiden is ook voor mensen die tot dieper inzicht moeten komen (Mattheus 19:11-12)

Kinderen werden begrepen door Jezus

 

EVIDENCE MATTHEUS 19

Ask Pharisees to Jesus: Can a man divorce just like that? Answer Jesus: A goal of Love (God) is that 1 man +1 woman = 1 and therefore they marry. But man always wants to do his own way. Reasons for separating can be:

1)       The 1st woman had fellowship with another

2)       Deviation at birth. (Matthew 19: 8-12)

3)       Understanding God (broader understanding)

4)       Separation is also for people who have to come to a deeper understanding (Matthew 19: 11-12).

Children were understood by Jesus

Vraag: Wat is een farizeeër?

  • Schijnheilige
  • Huichelaar 
  •  Schriftgeleerde
  • Schijnvrome huichelaar
  • Wetgeleerde 

Afgezonderden, een groep mensen die binnen het jodendom van Jezus` tijd een eenvoudige maar wel belangrijke rol speelden. Meestal waren het ambachtslieden, die de gewone mensen in het dorp om raad gingen vragen en die zij dan ook met Rabbi aanspraken. Deze Farizeeën kenden de bijbelse wetgeving erg goed en hielden er strak aan.

Oorsprong van de Rabbijnen, wettisch, nadruk op leren Torah. (inclusief mondelinge Torah)

Belangrijke geestelijke leiders van het Joodse volk in de tijd van Jezus. 

Een farizeeër  (de vertaalde betekenis = “apart gezet”) was een Joodse religieuze stroming, een politieke partij en sociale beweging[1] gedurende de periode van de zogeheten:” Tweede Tempel” vanaf de periode van de dynastie van de Hasmoneeën (140 - 37 v.Chr.) tijdens het ontstaan van de Makkabeese opstand.

Tweede Tempel ( Wat is de tweede tempel?) = De tweede tempel zou voltooid zijn op 12 maart 515 v.Chr. (alternatief: 418 v. Chr. bij voltooiing tijdens de regering van Darius II), waarna ook de tempeldienst met zijn offerandes hervat kon worden. In het boek van Ezra wordt vermeld dat deze tempel veel bescheidener was dan die van Salomo en er werd zelfs gehuild als men dacht aan de prachtige tempel van weleer. Er zouden echter nog andere belangrijker verschillen zijn met de voorgaande tempel:

·         Een minder belicht maar essentieel verschil met de eerste tempel was dat hier geen Ark van het Verbond meer aanwezig was. De Ark was bij de Babylonische verwoesting verloren gegaan. Hierdoor kon het jaarlijkse ritueel door de hogepriester van het verzoenen van de zonden van het volk tijdens Grote Verzoendag niet meer voltrokken worden.

·         Er was geen onafhankelijk joods bestuur onder een lid van het Huis van David meer over Jeruzalem en soms bemoeiden de verschillende vreemde heersers zich met de tempeldienst. Achtereenvolgens maakten de Perzen, de Grieken (na de veroveringen door Alexander de Grote, die volgens Flavius Josephus zelf de tempel bezocht heeft) en de Romeinen er de dienst uit.

·         De hogepriester was niet altijd meer iemand uit het huis van Aäron, hoewel dat volgens de Thora verplicht is.

Door de herhaaldelijke inmenging van de vreemde overheersers in de joodse godsdienst waren er dikwijls opstanden in de volgende eeuwen. Antiochus IV Epiphanes, de koning van de hellenistische Seleuciden, eiste na zo'n opstand in 168 v.Chr. de tempel op voor de dienst aan Zeus en liet er varkens slachten. Een grotere belediging voor de joodse godsdienst is haast niet denkbaar en dit vormde de aanleiding voor de Makkabeese opstand (167 v.Chr.), die uiteindelijk leidde tot een korte periode van onafhankelijkheid onder het huis der Hasmoneeën. Reeds in de eerste jaren van deze opstand veroverde Judas de Makkabeeër de tempel op de Seleuciden. De tempel werd gereinigd en opnieuw ingewijd (164 v.Chr.). Vandaag de dag wordt deze gebeurtenis onder joden nog herdacht op het chanoekafeest.

De periode van de dysnastie = De dynastie van de Hasmoneeën heerste over Judea vanaf de Makkabese opstand in 167 v.Chr. tot 37 v.Chr. Gedurende een groot deel van deze periode heersten de Hasmoneeën over een onafhankelijk Joods koninkrijk ("het Hasmonese rijk"). In 63 v.Chr. werd Judea echter een vazalstaat van Rome. In 37 v.Chr. kwam de politieke heerschappij van de Hasmoneeën tot een einde. In de jaren die volgden, zou de Herodiaanse dynastie heersen over het Joodse land. Hoewel sommige priesters farizeeër waren, bestond de partij hoofdzakelijk uit leken. Weinig farizeeën waren sociaal of financieel belangrijk. Ze waren scherpzinnige interpreten van de (mozaïsche) wet en hielden zich hier behoorlijk streng aan. Ze hadden ook specifieke tradities, waarvan sommige de wet strenger maakten, andere de wet juist afzwakten. Ze geloofden in de opstanding. Hun houding tegenover Herodes, de Herodianen en Rome is moeilijk vast te stellen en was waarschijnlijk niet eenduidig.[2] Flavius Josephus schreef dat er ten tijde van Herodes ongeveer 6.000 farizeeën waren

 

Question: What is a Pharisee?

  • Shameful
  • Hypocrite
  • Scribes
  • Shy hypocrite
  • Lawyer

Secluded, a group of people who played a simple but important role within the Judaism of Jesus' time. Usually they were artisans, who asked the ordinary people in the village for advice and whom they also applied to Rabbi. These Pharisees knew the biblical legislation very well and kept it tight.

Origin of the Rabbis, legalistic, emphasis on learning Torah. (including oral Torah)

Important spiritual leaders of the Jewish people in the time of Jesus.

A Pharisee (the translated meaning = "set apart") was a Jewish religious movement, a political party and social movement [1] during the period of the so-called "Second Temple" from the period of the dynasty of the Hasmoneans (140 - 37 BC) during the rise of the Maccabean uprising.

 

Second Temple (What is the second temple?) = The second temple would be completed on 12 March 515 BC. (alternative: 418 BC on completion during the reign of Darius II), after which the temple service could be resumed with his offerings. The book of Ezra states that this temple was much more modest than that of Solomon and even cried when one thought of the beautiful temple of yesteryear. There would, however, be other important differences with the previous temple:

• A less exposed but essential difference with the first temple was that no Ark of the Covenant was present anymore. The Ark was lost during the Babylonian destruction. Because of this the annual ritual by the high priest of reconciling the sins of the people during the Day of Atonement could no longer be fulfilled.

• There was no independent Jewish government under a member of the House of David more about Jerusalem and sometimes the various foreign rulers interfered with the temple service. In succession, the Persians, the Greeks (after the conquests by Alexander the Great, who according to Flavius ​​Josephus himself visited the temple) and the Romans there made the service.

• The high priest was not always someone from the house of Aaron, although according to the Torah this is obligatory.

Because of the repeated interference of the foreign rulers in the Jewish religion, there were often revolts in the following centuries. Antiochus IV Epiphanes, the king of the Hellenistic Seleucids, demanded in 168 BC after such an uprising. the temple for the service to Zeus and had pigs slaughtered there. A greater insult to the Jewish religion is almost inconceivable and this was the reason for the Maccabean revolt (167 BC), which ultimately led to a short period of independence under the house of the Hasmoneans. Already in the first years of this uprising Judas the Maccabee captured the temple on the Seleucids. The temple was cleansed and re-initiated (164 BC). Today, this event is still remembered among Jews at the Chechen party.

The period of dysnastia = The dynasty of the Hasmoneans ruled Judea from the Maccabean uprising in 167 BC. to 37 BC. For a large part of this period, the Hasmoneans ruled over an independent Jewish kingdom ("the Hasmonean empire"). In 63 BC. however, Judea became a vassal state of Rome. In 37 BC. the political rule of the Hasmoneans came to an end. In the years that followed, the Herodian dynasty would rule over the Jewish country. Although some priests were Pharisees, the party consisted mainly of laymen. Few Pharisees were socially or financially important. They were astute interpreters of the (Mosaic) law and kept themselves very strict. They also had specific traditions, some of which made the law stricter, others actually weakened the law. They believed in the resurrection. Their attitude towards Herod, the Herodians and Rome is difficult to establish and was probably not unambiguous. [2] Flavius ​​Josephus wrote that at the time of Herod there were about 6,000 Pharisees